Zadzwoń: 733 180 586 | Napisz: [email protected]

BHPlink

BHPlink

Telefon +(48) 733 180 586
Email: [email protected]

www.bhplink.pl
NIP: 8161710745, REGON: 386754079

Open in Google Maps
  • SZKOLENIA
    • Szkolenie Wstępne BHP
    • Szkolenie Okresowe BHP
    • Szkolenie Pierwsza Pomoc
    • Szkolenie PPOŻ
    • Oferta szkoleń
  • USŁUGI
    • Usługi BHP
    • Usługi PPOŻ
    • Doradztwo BHP i PPOŻ
    • Instrukcje Bezpieczeństwa Pożarowego
    • Dokumentacja IBWR – Instrukcja Bezpiecznego Wykonywania Robót
  • O NAS
    • Nasza oferta
    • FAQ
    • Miasta
      • Podkarpackie
        • Łańcut
        • Dębica
        • Biłgoraj
        • Boguchwała
        • Głogów Małopolski
        • Jarosław
        • Jasionka
        • Jasło
        • Kańczuga
        • Kolbuszowa
        • Krasne
        • Krosno
        • Leżajsk
        • Lubaczów
        • Mielec
        • Miłocin
        • Nisko
        • Nowa Sarzyna
        • Pilzno
        • Przemyśl
        • Przeworsk
        • Radymno
        • Ropczyce
        • Sanok
        • Sędziszów Małopolski
        • Sieniawa
        • Sokołów Młp.
        • Stalowa Wola
        • Świlcza
        • Tarnobrzeg
        • Tarnów
        • Trzebownisko
        • Tyczyn
        • Ustrzyki Dolne
        • Zaczernie
        • woj. podkarpackie
      • Małopolskie
        • Kraków
        • Skawina
        • Niepołomice
        • Wieliczka
        • Bochnia
        • Brzesko
        • woj. małopolskie
  • REFERENCJE
  • BLOG
  • DO POBRANIA
    • Oferta firmy BHPlink
    • Dokumenty BHP
  • KONTAKT
Poproś o ofertę

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) rozpoczyna kontrole pracowników na home office

Od BHPlink / poniedziałek, 16 listopada 2020 / Opublikowano w BHP, Usługi BHP
Zdziwiona młoda piękna kobieta ubrana w golf

Co kontrolują urzędnicy? Z czego wynikają kontrole? Czy trzeba wpuścić urzędnika do swojego mieszkania?

Inspektorzy zaczynają zwracać się do pracodawców z prośbą o przedstawienie listy osób pracujących w ramach tzw. home office, prosząc również o ich domowe adresy. Jest to związane z kontrolami Państwowej Inspekcji Pracy w domach pracowników którzy wykonują swoją pracę zdalnie.

W pierwszej kolejności inspektorzy mają wizytować tych pracowników, którzy zgłosili do inspekcji pracy swojego pracodawcę. Ich zadaniem będzie sprawdzenie:

czy warunki, w których wykonują swoje obowiązki pracownicy, rzeczywiście nie spełniają norm,

czy pracodawca reagował na zgłoszenia problemu przez pracownika (w odpowiednim czasie).

Pracownicy którzy są niezadowoleni ze swoich warunków pracy zdalnej mogą poinformować o tym fakcie PIP wskazując na niebezpieczeństwa i zagrożenia występujące na ich stanowisku pracy. Wówczas, urządnicy zobligowani są do podjęcia czynności kontrolnych, najpierw u pracodawcy, a następnie u pracownika, w celu zweryfikowania skargi. Wiąże się to z wizytami urzędników PIP w mieszkaniach oraz domach pracowników.


Co nowego w kwestii pracy zdalnej wprowadza tarcza 4.0?

Od 5 września br. obowiązują nowe, nieco obszerniejsze regulacje dotyczące pracy zdalnej, zawarte w tzw. Tarczy 4.0.

Jak wynika z art. 3 ust. 6 specustawy w sprawie COVID-19 (ust. 6 dodany przez tarczę 4.0), na polecenie pracodawcy pracownik ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania. O częstotliwości i formie ewidencji pracy zdalnej decyduje pracodawca.

W myśl nowych przepisów praca zdalna może być realizowana, jeśli pracownik posiada umiejętności techniczne oraz lokalowe do wykonywania określonej pracy i pozwala na to rodzaj pracy.

Pracodawca ma zapewnić środki i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną. Pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę – pod warunkiem, że zachowana zostanie ochrona informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.


Co kontrolują urzędnicy PIP?

Kontrole mają być wszechstronne. W przypadku pracowników na home office kontrolowane będą warunki wykonywania obowiązków pod kątem spełniania obowiązujących norm oraz reakcje pracodawcy (i ich czas) na zgłoszenia problemu przez pracownika.

W zakładach pracy kontrolerzy PIP będą sprawdzali:

  • czy przeprowadzono ocenę ryzyka zawodowego w związku z koronawirusem (COVID-19),
  • czy wdrożono właściwe procedury związane z koronawirusem,
  • czy wprowadzono działania mające na celu ograniczenie rozprzestrzenianie się wirusa (tj. czy zapewniono środki do dezynfekcji rąk, ochrony nosa i ust, rękawiczki jednorazowe),
  • czy przeprowadzono szkolenia BHP.



Czy trzeba wpuścić kontrolera PIP do domu?

Adwokat Piotr Walczak przywoływany przez portal money.pl twierdzi, że pracownicy nie mają obowiązku otwierać drzwi kontrolerom z Państwowej Inspekcji Pracy. Jego zdaniem można się „zasłonić” kwestiami bezpieczeństwa czy ochrony zdrowia w dobie pandemii koronawirusa, choć oczywiście opinie w tej sprawie są podzielone. Jednak w sytuacji, kiedy pracownik nie widzi żadnego problemu i nie zgłosił swojego pracodawcy do inspekcji pracy, można przyjąć, że nie musi wpuszczać niechcianych gości do swojego domu.


Czy będą kary?

Za wykazane nieprawidłowości kontrolerzy mogą upomnieć pracodawcę o konieczności zapewnienia pracownikowi lepszych warunków pracy.
W skrajnych przypadkach mogą nałożyć na pracodawcę mandat od 1000 zł do 5000 zł. Jeśli pracodawca dopuścił się wyjątkowych naruszeń, sąd może zwiększyć karę do nawet 30 000 złotych.

WAŻNE!

Pracodawcy są zobowiązani do reagowania na sygnały płynące od pracowników! Jeżeli pracownik zgłosił pracodawcy problem z wykonywaniem pracy zdalnej, pracodawca powinien podjąć właściwe działania, aby taki problem został rozwiązany. Warto pamiętać, że do kluczowych obowiązków pracodawcy należy zapewnienie pracownikowi bezpiecznego i zgodnego z zasadami BHP stanowiska pracy.


Zasady prowadzenia kontroli PIP

Kontrole z Państwowej Inspekcji Pracy będą się odbywały po wcześniejszym ustaleniu terminu z przedsiębiorcą. Warunki kontroli – według obowiązujących zaleceń – powinny być następujące: „Podczas prowadzenia czynności kontrolnych na terenie zakładu pracy Główny Inspektor Pracy zaleca korzystanie z wydzielonego pomieszczenia.

Czynności kontrolne na terenie zakładu pracy powinny trwać możliwie jak najkrócej. Wytyczne przewidują, by inspektorzy pracy w miarę możliwości przeprowadzali czynności kontrolne, które mogą być prowadzone w formie zdalnej, poza siedzibą pracodawcy. Dokumenty udostępnione inspektorowi pracy przez pracodawcę do kontroli poza terenem zakładu zostaną poddane 24-godzinnej kwarantannie w szczelnie zamykanych pojemnikach. Dokumenty te, podobnie jak inna korespondencja, mogą zostać wyjęte i skierowane do użytku w danej jednostce organizacyjnej PIP dopiero po upływie 24 godzin od wpłynięcia. W czasie kontroli inspektor powinien respektować obowiązujące u pracodawcy ograniczenia i obowiązki związane z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się SARS-CoV-2.”

Źródło: poradnikhr.blog

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie BHPlink_stopka-email.jpg

Tel. 733 180 586 | [email protected] | www.bhplink.pl

Tagi: BHP

Zobacz pozostałe artykuły

kobieta w słuchawkach na stanowisku pracy
Ustawa o Ochronie Sygnalistów: co musisz wiedzieć?
Pracownik w kamizelce na placu budowy BHP
Plan BIOZ – kiedy jest wymagany i kto go opracowuje?
Rozrzucone śmieci, plastikowe butelki i puszki
Zmiany w ewidencji i sprawozdawczości BDO – epidemia COVID-19

BHPlink

Robotnik w kasku BHP i szelkach bezpieczeństwa

Szkolenia BHP online

Młody mężczyzna w kasku BHP na głowie

Facebook

Baner reklamowy BHP i PPOŻ firmy BHPlink

Kategorie

  • BHP
  • PPOŻ
  • Szkolenia BHP
  • Szkolenia BHP online
  • Szkolenia Przeciwpożarowe PPOŻ
  • Usługi BHP
  • Usługi Przeciwpożarowe (PPOŻ)

Ostatnie wpisy

  • Kobieta i mężczyzna rozmawiają o szkoleniach BHP

    Umowa zlecenie a szkolenie BHP – czy zleceniobiorcę trzeba przeszkolić?

  • Kobieta i mężczyzna rozmawiają o planach BHP

    Kontrola BHP w zakładzie pracy: Jak przygotować firmę i zapewnić zgodność z przepisami?

  • kobieta w słuchawkach na stanowisku pracy

    Ustawa o Ochronie Sygnalistów: co musisz wiedzieć?

Szkolenia BHP

Kobieta i mężczyzna w kasku BHP

e-SZKOLENIA BHP

  • e-Szkolenie BHP – Wstępne (ogólne)
  • e-Szkolenie BHP – Okresowe
  • e-Szkolenie BHP – Pierwsza pomoc
  • e-Szkolenie BHP – PPOŻ

SZKOLENIA BHP

  • Szkolenie BHP – wstępne (ogólne)
  • Szkolenie BHP – okresowe
  • Szkolenie – pierwsza pomoc
  • Szkolenie – PPOŻ

USŁUGI BHP I PPOŻ

  • Ocena Ryzyka Zawodowego
  • Wypadki, Instrukcje BHP
  • Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego

BHPlink

  • Usługi BHP i PPOŻ Rzeszów
  • Usługi BHP i PPOŻ Łańcut
  • Usługi BHP i PPOŻ Leżajsk
  • Usługi BHP i PPOŻ Dębica
  • Polityka prywatności
  • Logo
  • Dołącz do nas

e-SZKOLENIA BHP | SZKOLENIA BHP | USŁUGI | O NAS | PANEL KLIENTA | BLOG | KONTAKT
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2020 BHPlink
Tel. 733 180 586
| [email protected] | www.bhplink.pl

Góra