Zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć pracowników przed skutkami transmisji SARS-CoV-2. W tym celu powinien zapewnić rękawiczki jednorazowe, środki dezynfekujące na bazie alkoholu oraz dystans między pracownikami 1,5.
Jeżeli nie ma możliwości zapewnienia odpowiedniego dystansu – wprowadza też przyłbice, maseczki lub ścianki odgradzające pracownika od klienta.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. 792.) określa przypadki, w których należy używać środków ochrony indywidualnej.
Czy są sytuacje, w których obowiązek zasłaniania ust i nosa nie ma zastosowania?
Tak, art. 18 ust. 2 ww. Rozporządzenia stanowi, że pracownicy nie muszą zasłaniać usta i nos w przypadku:
- wykonywania czynności zawodowych, służbowych lub zarobkowych w budynkach, zakładach, obiektach, placówkach i targowiskach (straganach) z wyjątkiem osoby, która bezpośrednio obsługuje interesantów;
- kierowania środkiem publicznego transportu zbiorowego lub pojazdem samochodowym wykonującym zarobkowy przewóz osób, ale jedynie w sytuacji, gdy miejsce pracy kierowcy jest oddzielone od przewożonych osób w sposób uniemożliwiający styczność;
- sprawowania kultu religijnego podczas jego sprawowania.
Warto jednak nadmienić, że wymienione sytuacje dotyczą wyłączenie pracowników. Osoby, które odwiedzają miejsca publiczne w celu zakupów, lub skorzystania z usług, nadal mają obowiązek zasłaniania ust i nosa (do odwołania).
Co to oznacza dla przedsiębiorcy?
Przedsiębiorca w myśl § 7. Pkt. 7, ust. 3 Rozporządzenia ma obowiązek zapewnienia:
- osobom zatrudnionym (niezależnie od podstawy zatrudnienia) rękawiczek jednorazowych lub środków do dezynfekcji rąk;
- odległości między stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej 1,5 m, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter wykonywanych czynności w danym zakładzie pracy (jeżeli pracodawca zapewnia wymagany dystans między stanowiskami, to nie ma obowiązku wprowadzania maseczek lub innych środków ochrony ust i nosa);
- pracownikom, którzy pracują w obsłudze klienta i mają z nim bezpośrednią styczność: szyb ochronnych, barier odległościowych, przyłbic ochronnych, gogli lub maseczek ochronnych.
Źródło: https://seka.pl/